مقابله با سرطان مغز با استفاده از ویروس هاری

دانشمندان کره ای توانسته اند با استفاده از ویروس هاری، ابعاد تومور مغزی در موش های آزمایشگاهی را کاهش دهند. ویروس هاری، ویروسی است که در صورت وارد شدن به بدن انسان و مبتلا ساختن او به بیماری هاری، در نهایت بدون هیچ تردیدی باعث مرگ می شود.
گویا آی تی – محققان کره ای توانسته اند با استفاده از قابلیت ویروس هاری در عبور از سد خونی مغز، تومور مغزی در موش های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان مغز را کوچکتر کنند. در این روش از ویروس هاری برای انتقال نانوذرات از بین برنده ی تومور سرطانی در مغز این موش ها استفاده شده است. این نانوذرات بدون آسیب رساندن به سلول های سالم وارد تومور سرطانی می شوند.
در این روش ویروس هاری پس از وارد شدن به بدن، از طریق عضلات به مغز می رسد و پس از عبور از سد خونی مغز به تومورهای سرطانی وارد می شود. پیش از این داروهایی حاوی نانوذرات مخرب برای سلول های سرطانی ابداع شده بودند اما این داروها قادر به عبور از سد خونی مغز و ورود به سلول های سرطانی نبودند.
دانشمندان دانشگاه سوان در کره ی جنوبی، از نانوذرات طلا با ساختاری مشابه ویروس هاری استفاده کردند و در نتیجه توانستند مساحت سطحی نانودارو را بیشتر کرده و امکان قرار دادن میزان بیشتری پروتئین را روی سطح این دارو میسر سازند. نانوداروهای جدید با احتمال بیشتری به گیرنده های سطح سلول عصبی متصل می شوند. نانوذراتی که در این داروها به کار رفته اند، با استفاده از لیزر گرم می شوند و همین گرما می تواند باعث تخریب سلول های سرطانی شود.
گفتنی است که تا تجاری شدن این روش راه بسیار درازی در پیش است. در حقیقت این روش در حال حاضر در مرحله ی پژوهش بوده و بسیاری از ابعاد آن مورد بررسی تخصصی قرار نگرفته اند. به عنوان نمونه یکی از عوارض جانبی این روش امکان تجمع نانوذرات در کبد در درازمدت است که قطعاً بایستی مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.