پژوهشگران چینی موفق به تله پورت اولین شی از زمین به فضا شدند

این خبر کاملا رسمی است: چینی ها برای اولین بار موفق به تله پورت اولین شی از زمین به فضا شدند. قبلا در یکی از مقالات وب سایت درباره این پژوهش نوشته و زوایای مختلف درهم تنیدگی کوانتومی را بررسی کردیم بودیم. با استفاده از این فناوری امکان ارسال آنی اطلاعات یا جابه‌جایی آنها با سرعت نور میسر می شود.
گویا آی تی – سال گذشته راکت Long March 2D از مرکز پرتاب ماهواره ”جی‌ یو گوان“ در بیابان گبی پرتاب شد؛ راکت مذکور ماهواره ای به نام Micius (یکی از فیلسوفان باستانی چین) را با خود حمل می‌ کرد. وب سایت MIT Technology Review ماهواره Micius را این طور توصیف می کند:
”یک گیرنده فوتون فوق العاده حساس که قادر به تشخیص وضعیت های کوانتومی فوتون های منفرد پرتاب شده از زمین است. موفقیت این ماهواره بسیار مهم است زیرا به دانشمندان اجازه می دهد مکانیزم های فنی لازم برای دستاوردهای مختلف کوانتومی مثل درهم تنیدگی، رمزنگاری و تله ‌پورت را مورد آزمایش قرار دهند.“
این تیم برای فراهم شدن امکان تله پورت اشیا از زمین به فضا اقدام به ایجاد یک شبکه کوانتومی کرد. اوایل هفته جاری این تیم پژوهشی چینی نتایج اولیه اولین آزمایش خود را منتشر کردند.
پژوهشگران برای اجرای آزمایش اقدام به ساخت دو فوتون محصور شده کردند و سپس یکی از آنها را به سمت ماهواره پرتاب کرده و آن یکی را در سطح زمین نگه داشتند. بعد از این وضعیت در هم تنیدگی آنها را بررسی کرده تا مطمئن شوند که امکان تله پورت پورتون ها با استفاده از این روش میسر است.
دانشمندان چینی طی ماه های بعد میلیون ها فوتون به فضا ارسال کرده و تقریبا در ۱۰۰۰ آزمایش موفق به کسب نتایج مثبت شدند.
بخشی از توضیحات پژوهشگران چینی:
”ما با استفاده از فرکانس Uplink موفق به انجام تله پورت کوانتومی اولین کیوبیت های فوتون مستقل از یک ایستگاه زمینی به یک ماهواره نزدیک به جو زمین، با فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری، شدیم. این دستاورد اولین تلاش موفقیت آمیز در زمینه تله پورت کوانتومی زمین به ماهواره در فاصله بسیار دور بوده و گامی بسیار ضروری به سوی محقق کردن رویای اینترنت کوانتومی جهانی محسوب می شود.“
نگاهی دقیق تر به تله پورت
زمانی که واژه تله پورت به میان می آید بسیاری از ما سریعا افرادی را در ذهن و خیال خود مجسم می کنیم که در کسری از ثانیه از یک کشور به کشوری دیگر یا از یک سیاره به سیاره ای دیگر جا به جا می شوند، شبیه آن چیزی که سینمای هالیوودی پیشتر به ما نشان داده است. شکی نیست که همه ما عاشق چنین سفرهایی هستیم اما تا عملی شدن چنین دستاوردی چقدر فاصله داریم و آیا اصلا رسیدن به چنین نقطه ای امکان پذیر هست؟
از نظر تئوری به علت پدیده ای به نام درهم تنیدگی کوانتومی امکان تله پورت وجود دارد. زمانی که تو شی کوانتومی مثلا فوتون ها، در یک زمان و مکان در فضا شکل گرفته و از نظر فنی ”وجودی مشابه“ پیدا می کنند پدیده درهم تنیدگی کوانتومی رخ می دهد. به عبارت دیگر این دو پدیده دارای تابع موج مشابه خواهند داشت. جالب اینجاست زمانی که دو شی مذکور از یکدیگر جدا می شوند (صرفنظر از فاصله ای که با هم دارند) در وجه وجودی خود همچنان مشابه باقی می مانند.
پژوهشگران در دهه ۹۰ میلادی شروع به مطالعه جدی تر این ارتباط کرده و سعی کردند از آن برای ارسال اطلاعات کوانتومی از یک نقطه به نقطه ای دیگر کنند. در ساده ترین شکل ممکن می توان تمام داده ها را روی یک فوتون قرار داد و به لطف درهم تنیدگی کوانتومی آنها را به فوتونی دیگر منتقل کرد. به عبارت دیگر، فوتون دوم عملا تبدیل به فوتون اول می شود. این شیوه ای است که در حال حاضر دانشمندان با به کارگیری درهم تنیدگی کوانتومی در حال مطالعه تله پورت هستند.
دهه های متمادی است که علاقه مندان زیادی در آزمایشگاه های فیزیک کوانتوم سراسر جهان روی تله پورت کار می کنند و البته در این میان دولت امریکا همواره یکی از علاقه مندان و پیشتازان در این زمینه بوده است. یکی از گزارشات طبقه بندی شده نیروی هوایی امریکا در مورد تله پورت که با تلاش های فدراسیون دانشمندان امریکایی منتشر شد این مساله را تایید می کند.
در گزارش مذکور صحبت از مطالعات متعدد امریکا و سایر کشورها روی تله پورت شده بود. در ادامه توصیف یکی از آزمایشات انجام شده را ملاحظه می کنید:
”در سپتامبر ۱۹۸۱، ژورنال چینی Ziran Zazhi (با ترجمه ژورنال طبیعت) مقاله بسیار جالبی با عنوان «آزمایشات انتقال اشیا توسط توانایی های غیرعادی بدن انسان» منتشر کرد. در مقاله مذکور گزارش شده بود که کودکانی با استعداد فطری بدون استفاده از دستان خود، قادر به تله پورت آشکار اشیا کوچک (فرستنده های رادیویی بسیار کوچک، کاغذ حساس به فوتون، ساعت های مچی مکانیکی، مگس، انواع حشرات و …) از یک مکان به مکانی دیگر (با فاصله چند متری) هستند.
به نظر شما چرا دولت امریکا به دنبال استفاده از تله پورت است؟ در گزارش منتشر شده اولین کاربرد، استفاده در صنایع نظامی و عملیات های جنگی در فضا ذکر شده بود؛ احتمالا به کارگیری تله پورت در جنگ های فضایی. توضیحات دقیق تر دولت امریکا:
”کاوشگران فضا و تجهیزات شان باید به آسانی و در سریع ترین زمان ممکن جا به جا شوند. آنها برای انجام امور محوله باید بتوانند در هر لحظه که اراده کنند از سفینه ای که در حال حرکت است به سطح تمام سیارات فرود بیایند. نظامیان ما هم باید بتوانند برای شرکت در عملیات ها به سادگی و در نهایت سرعت از پایگاه های نظامی به نقطه ای دیگر از زمین یا فضا جا به جا شوند. به جای استفاده از روش های های معمول حمل و نقل و جا به جایی بر روی زمین یا در فضا، نظامیان ما یا اجتماع هایی که در آینده ساکن فضا خواهند شد باید بتوانند خود یا تجهیزات شان را تله پورت کنند؛ به عبارتی دیگر باید امکان پرتاب نوری آنها با سرعت نور به مقصدهای دلخواه فراهم شود.“
اگر به مطالعه بیشتر درباره پژوهش هایی که در حوزه تله پورت انجام شده علاقه مندید اینجا کلیک کنید.
شاید باور این مساله که هم اکنون مطالعات علمی بسیار زیادی در این حوزه در حال انجام است برای بسیاری از ما سخت باشد. آن چه که زمانی صرفا رویایی هالیوودی محسوب می شد هم اکنون دست یافتنی به نظر می رسد و جامعه علمی در حال انجام تحقیقات علمی متعددی در این حوزه است.